niedziela, 15 lutego 2015

Pszenne bułeczki z otrębami


Pszenne bułeczki, które, w wersji bez otrębów, przypominają mi smakiem pszenne bułki, które jadłam kiedy byłam niewiele starsza od Oli. Wtedy częściej kupowało się chleb, bułki 'od święta', często przed dłuższym wyjazdem, szkolną wycieczką - lepiej sprawdzały się w roli złożonych kanapek. 
Ola też czasem prosi o wersję 'bez niczego' , wtedy pomijam otręby i dodaję 20 g więcej mąki. Najczęściej jednak pieczemy takie właśnie.



  • 480 g pszennej mąki
  • 20 g otrębów pszennych/żytnich/owsianych
  • 250 g wody
  • 20 g świeżych drożdży
  • 30 g oleju 
  • łyżka cukru
  • łyżeczka soli
  • mleko do wysmarowania i ulubione ziarenka do posypania (jeśli lubicie:)


W małej miseczce przygotowujemy rozczyn: kruszymy drożdże, zasypujemy łyżką cukru, dolewamy 40-50 ml ciepłej wody, mieszamy, dodajemy łyżeczkę mąki, mieszamy dokładnie i zostawiamy na 15 min. W tym czasie w dużej misce mieszamy mąkę, otręby i sól. Po 15 min wlewamy rozczyn do mąki, dodajemy olej, resztę wody i wyrabiamy ciasto (najwygodniej za pomocą haka do ciasta drożdżowego:) Kulę ciasta zostawiamy pod przykryciem na 1,5-2 godz. w ciepłym miejscu. Kiedy ciasto podwoi swoją objętość, ponownie krótko wyrabiamy i formujemy bułeczki o dowolnym kształcie. Układamy je na blasze, przykrywamy ściereczką i zostawiamy na kolejne 45-60 min, powinny wyraźnie urosnąć. Po tym czasie smarujemy mlekiem i posypujemy ulubionymi ziarenkami. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 210-220st. i pieczemy do zrumienienia, ok.20 min. 


Smacznego:)

2 komentarze:

  1. Domowe pieczywo jest cudowne, w mało których piekarniach można znaleźć równie dobre rzecz, co te wyjęte z naszych piekarników. Ja w Kato mam taką jedną, jednak i tak jestem totalnie pochłonięta pieczeniem pieczywa.
    A bułki wyszły wyśmienite; )

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję:) lepiej bym tego nie ujęła 'totalnie pochłonięta pieczeniem pieczywa' - to ja:), gdybym tylko jeszcze miała tyle czasu, żeby umieszczać to wszystko tutaj, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń