sobota, 27 września 2014

Biały chleb lub bułki na zakwasie i kasztany:)


Dzisiaj kasztanowo i zakwasowo:)

Jesienią zbieramy je i znosimy do domu kilogramami, ale nie narzekam, gdyż 'kasztanobranie' jest jednym z niewielu momentów podczas spaceru, kiedy moje dziecko chodzi, a nie biega:). Znajdujemy je w każdym zakątku naszego domu, wcielają się w różne role - są ziemniaczkami, cukierkami czekoladowymi, jabłkami, innymi słowy, wszystkim co można kupić i sprzedać podczas zabawy w sklep, no i oczywiście ludzikami, którym często to i owo odpada i lądują w szpitalu ...:) No ale do rzeczy,  zaproponujemy dzisiaj ulubiony biały chlebek na zakwasie, lub bułeczki z tego samego ciasta. Przepis znalazłam na jednym z najczęściej odwiedzanych przeze mnie blogów www.whiteplate.com, czasem go nieco modyfikuję (przepis oczywiście;), ale tylko nieco, bo naprawdę jest pyszny. Polecam bardzo!




  • 500g mąki pszennej (u mnie najczęściej pszenna chlebowa typ 750, czasem dodaję też od 50-70g żytniej chlebowej)
  • 150g zakwasu żytniego (zdarza mi się dodać i 180g, wtedy zwykle dosypuję trochę więcej mąki)
  • 300g letniej wody
  • 8-10g drożdży
  • płaska łyżeczka soli

Wsypujemy mąkę do dużej miski. Odmierzamy w miarce 300g ciepłej wody, dodajemy drożdże i sól, mieszamy aż się rozpuszczą. Wlewamy miksturę do mąki, dodajemy zakwas i mieszamy. Ja zwykle robię to za pomocą miksera, chyba że jest baaardzo późno (tak, zdarza mi się piec w nocy:), wtedy zagniatam ręcznie - dodaję wtedy trochę mąki (ciasto może się kleić).
Po wyrobieniu przykrywamy miskę ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na ok.2godz.
Następnie przekładamy do keksówki (moja 30cm/12cm) lub formujemy bułeczki. Smarujemy olejem (najlepiej pędzelkiem silikonowym), posypujemy mąką i odstawiamy do kolejnego wyrośnięcia (45-60min.).
Pieczemy 40min. w temp. 200st., bułeczki od 25-35 min. (zależy od wielkości).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz